A Collaborative System Architecture for Developing Digital Electronic Games
DOI:
https://doi.org/10.31686/ijier.vol7.iss2.1334Keywords:
Collaborative systems, educational gamesAbstract
Educational electronic games have been gaining lots of space inside classrooms because of their contribution to the learning and motivation of the students. However, the development process of a game is complex and, normally, involves many people with different profiles, making it impossible for the teachers to develop games according to their pedagogical needs. Even though the existence of technical barriers, the teacher’s involvement in this process is fundamental, since they are the ones that have the expertise on the pedagogical components of the process. Through a collaborative process, it is possible to merge all needed elements for the development of educational electronic games, since it allows mutual help among the participants. Furthermore providing individual learning to each collaborator, through the exchange of ideas and experience gain throughout the project development. This article has the objective of creating a community for collaborative development, that includes the pedagogical features on the development of educational electronic games. For this we will present a collaborative system model, based on the roots of the 3C collaboration model: communication, coordination and cooperation.
Downloads
References
[2]BERTIN, Roseli; LIMA, Maria de Fátima Webber do Prado; WEBBER, Carine Geltrudes. DESENVOLVENDO JOGOS EDUCACIONAIS POR MEIO DE SOFTWARES DE AUTORIA. Novas Tecnologias na Educação. Cidade, p. 1-10. jun. 2015.
[3]BORGHOFF Uwe M.; SCHLICHTER, Johann H. Computer-Supported Cooperative Work: Introduction to Distributed Applications. Berlin: Springer-Verlag, 2000.
[4]CORREIA, António José Guilherme. Caracterização do estado da arte de CSCW. 2011. 187 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação, Engenharias, Universidade de Trás-os-montes e Alto Douro, Vila Real, 2011.
[5]COSTA, António Pedro; LOUREIRO, Maria João e REIS, Luís Paulo. Do Modelo 3C de Colaboração ao Modelo 4C: Modelo de Análise de Processos de Desenvolvimento de Software Educativo. Rev. Lusófona de Educação. 2014, n.27, pp.181-200.
[6]DOURISH, Paul; BELLOTTI, Victoria. Awareness and coordination in shared workspaces. In: ACM CONFERENCE ON COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK, 4., 1992, Toronto, Ontario, Canada.
[7]FUKS, Hugo; GEROSA, Marco A.; LUCENA, Carlos J. P. The Development and Application of Distance Learning on the Internet. Open Learning - The Journal of Open and Distance Learning, v. 17, n. 1, 2002. p. 23-38.
[8]FUKS, Hugo; RAPOSO, Alberto Barbosa; GEROSA, Marco Aurélio. Engenharia de Groupware: Desenvolvimento de Aplicações Colaborativas, XXI Jornada de Atualização em Informática, Anais do XXII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, V2, Cap. 3, 2002, Rio de Janeiro, ISBN 85-88442-24-8, pp. 89-128.
[9]FUKS, Hugo; RAPOSO, Alberto Barbosa; GEROSA, Marco Aurélio. Teorias e modelos de colaboração.In: PIMENTEL, Mariano; FUKS, Hugo (Org.). Sistemas colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier Editora Ltda, 2011. Cap. 2. p. 16-32.
[10]FUKS, Hugo; RAPOSO, Alberto Barbosa; GEROSA, Marco Aurélio. Do Modelo de Colaboração 3C à Engenharia de Groupware. WEBMIDIA 2003 - Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web, Trilha especial de Trabalho Cooperativo Assistido por Computador, Novembro 2003, Salvador-BA, pp. 445-452.
[11]GEROSA, Marco Aurélio. Desenvolvimento de Groupware Componentizado com Base no Modelo 3C de Colaboração. 2006. 252 f. Tese (Doutorado) - Curso de Informática, Departamento de Informmática do Centro Técnico Científico da Puc-rio, Puc-rio, Rio de Janeiro, 2006.
[12]GEROSA, Marco A.; FUKS, Hugo; LUCENA, Carlos J. P. Elementos de percepção como forma de facilitar a colaboração em cursos via internet. XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE 2001. Vitória, 2001.
[13]HERNANDEZ, Emerson Barbiero. Macanudo: uma abordagem baseada em componentes voltada a reuso de projetos de hardware. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Informática. 2005.
[14]PIMENTEL, M., GEROSA, M.A., FILIPPO, D., RAPOSO, A., FUKS, H. & LUCENA, C.J.P. Modelo 3C de Colaboração no Desenvolvimento de Sistemas Colaborativos. Anais do III Simposio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, Natal - RN, 20 a 22 de Novembro de 2006. ISBN 85-7669-097-7. Porto Alegre: SBC, 2006. pp. 58-67.
[15]SANTOS, Vaninha Vieira. Gerenciamento de contexto em sistemas colaborativos. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Informática, 2006.
[16]SZYPERSKI, Clemens. Component Software: Beyond Object-Oriented Programming. 2ed. London: Addison-Wesley, 2002. ISBN 0-321-75302-X.
[17]TAROUCO, L. M. R., KONRATH, M. L. P., ROLAND, L. C. O professor como Desenvolvedor de seus Próprios Jogos Educacionais: Até Onde Isso é Possível? In: XV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (2004).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Filipe de Carvalho Pinto Raulino, Raiane dos Santos Martins, Akynara Aglaé Rodrigues Santos da Silva Burlamaqui, Aquiles Medeiros Filgueira Burlamaqui
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights for articles published in IJIER journals are retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. The journal/publisher is not responsible for subsequent uses of the work. It is the author's responsibility to bring an infringement action if so desired by the author for more visit Copyright & License.