Digital Fluency and the Construction of Pedagogical Strategies for Distance Learning
DOI:
https://doi.org/10.31686/ijier.vol8.iss12.2818Keywords:
Digital Competences, Digital Fluency, Pedagogical Strategies, Distance EducationAbstract
The objective of the study is to identify Pedagogical Strategies (PS) that can contribute to the construction of Digital Fluency in the Distance Learning (DL) context. Technological changes in society include their own set of knowledge, skills, and attitudes called Digital Competences (DC). Specifically, in distance learning, digital fluency is considered paramount since it is related to the use of technologies where the subject feels digitally active, especially with regard to the production of content/materials for the virtual environment. This can be divided into five specific competences: Content Production, Data Protection, Networking, Virtual Resilience, and Teamwork. Thus, PS were created from the analysis of competences in order to assist the instructors to build them with their students in the DL environment. This study used a qualitative methodology based on an interpretative approach. The instrument used for data collection was an online questionnaire evaluating the Pedagogical Strategies for the Digital Fluency Competence. The target audience of the research was 90 specialists in the area of distance learning who responded and suggested changes to the PS. The results enabled the development of a framework with 46 Pedagogical Strategies divided into the 5 specific competences of Digital Fluency to aid teachers in meeting students’ needs.
References
UNESCO. 2015. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (2015). Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.
Ketia Kellen Araújo da Silva and Patricia Alejandra Behar. 2019. Digital Competences in Education: A Discussion of the Concept. Educação em Revista, 35. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698209940. Acesso em 09 de setembro de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698209940
Philippe Perrenoud. 1999. Construir competências é virar as costas aos saberes. Revista Pátio, Porto Alegre: ARTMED, 3, 15-19.
Ketia Kellen Araújo da Silva, Leticia Rocha Machado and Patricia Alejandra Behar (2020). Cultura Digital: novas relações pedagógicas para Aprender e Ensinar, 1, 189-206. Esitora Bagai. Disponível em: https://doi.org/10.37008/978-65-87204-14-4.25.7.20. Acesso em 08 de setembro de 2020. DOI: https://doi.org/10.37008/978-65-87204-14-4.25.7.20
Maria Raquel Patrício and Antonio Osório (2017). Literacia digital intergeracional: desafios e oportunidades para a educação ao longo da vida. Eduser-Revista de educação, 9(1), 1-12.
Philippe Perrenoud and Monica Gather Thurler. 2009. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora.
Ketia Kellen Araújo da Silva. 2018. Modelo de Competências Digitais em Educação a Distância: MCompDigEAD - Um Foco no Aluno. Tese (Doutorado Informática na Educação). Universidade Federal Do Rio Grande do Sul, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, 2018, 164p.
Leticia Rocha Machado. 2019. Modelo de competências digitais para M-Learning com foco nos idosos (MCDMSÊNIOR). Tese de Doutorado (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Programa de Pós-Graduação em Educação. 2019, 199p.
Patricia Alejandra Behar. 2019. Recomendação Pedagógica em Educação a Distância (1 ed.). Penso Editora, Porto Alegre, BR.
Patricia Alejandra Behar. 2013. Competências em educação a distância (1 ed.). Penso Editora, Porto Alegre, BR.
Cristina Martins and Lucia Giraffa. 2015. Gamificação nas práticas pedagógicas em tempos de cibercultura: proposta de elementos de jogos digitais em atividades gamificadas. XI SJEEC Seminário Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação, 2015, Brasil. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8683/2/Gamificacao_nas_praticas_pedagogicas_em_tempos_de_cibercultura_proposta_de_elementos_de_jogos_digitais_em_atividades_gamificadas.pdf. Acesso em: 17 de agosto de 2020.
Leticia Rocha Machado, Tássia Priscila Fagundes Grande, Patricia Alejandra Behar and Fabiana de Miranda Rocha Luna. 2016. Mapeamento de competências digitais: a inclusão social dos idosos. ETD-Educação Temática Digital, 18(4), 903-921. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8644207
Liane Margarida Rockenbach Tarouco. 2013. Um panorama da fluência digital na sociedade da informação. In: Patricia Alejandra Behar (Org.) Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 285-312.
Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida, Gilson Oliveira Barreto and Valdirene Gomes dos Santos de Jesus. 2013. O currículo da escola do século XXI: a integração das TIC ao currículo: inovação, conhecimento científico e aprendizagem. Projeto um computador por aluno: pesquisas e perspectivas – Rio de Janeiro: NCE/UFRJ, 259-270.
Frida Díaz Barriga Arceo, Gerardo Hernández Rojas and Eva Laura García González 2010. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana.
Bernardo Gargallo López and Alicia Ferreras Remesal. 2000. Estrategias de aprendizaje: un programa de intervención para ESO y EPA (Vol. 148). Ministerio de Educación.
Michel Perraudeau. 2009. Estratégias de aprendizagem: como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Artmed Editora.
Caroline Bohrer do Amaral. 2017. Estratégias pedagógicas para o ensino fundamental: um enfoque na dimensão socioafetiva. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Programa de Pós-Graduação em Educação. 2017, 255p.
Marcos Tarciso Masetto. 2012. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus editoral.
César Coll and Carles Monereo. 2010. Psicologia da Educação Virtual: Aprender e ensinas com as tecnologias da informação e da comunicação. Artmed Editora.
Lawrence Bardin. 2011. Análise de conteúdo. Lisboa: edições.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jacqueline Mayumi Akazaki, Ester Morsoletto Poegere, Carla Bueno Sigal, Leticia Rocha Machado, Ketia Kellen Araújo da Silva, Patricia Alejandra Behar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyrights for articles published in IJIER journals are retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. The journal/publisher is not responsible for subsequent uses of the work. It is the author's responsibility to bring an infringement action if so desired by the author for more visit Copyright & License.
How to Cite
Accepted 2020-11-27
Published 2020-12-01
Most read articles by the same author(s)
- Jacqueline Mayumi Akazaki, Leticia Rocha Machado, Ketia Kellen Araújo da Silva, Patricia Alejandra Behar, Learning Analytics in a Virtual Learning Environment: the challenge of mapping socio-affective scenarios , International Journal for Innovation Education and Research: Vol. 8 No. 6 (2020): International Journal for Innovation Education and Research
- Carla Adriana Barvinski, Gislaine Rossetti Madureira Ferreira, Leticia Rocha Machado, Magali Terezinha Longhi, Patricia Alejandra Behar, Ana Carolina Ribeiro, Affective and social aspects in Distance Education: the interdisciplinarity in focus , International Journal for Innovation Education and Research: Vol. 7 No. 6 (2019): International Journal for Innovation Education and Research
- Gislaine Rossetti Madureira Ferreira, Leticia Rocha Machado, Patricia Alejandra Behar, Social interactions in a virtual learning environment , International Journal for Innovation Education and Research: Vol. 6 No. 9 (2018): International Journal for Innovation Education and Research
- Tito Armando Rossi Filho, Aliane Loureiro Krassmann, Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Patricia Alejandra Behar, An OWL-Based Ontology to Represent Interactions of Students in Educational Virtual Worlds , International Journal for Innovation Education and Research: Vol. 5 No. 7 (2017): International Journal for Innovation Education and Research