Motif
a digital guide to assist the use and selection of music tracks for audiovisual editing
DOI:
https://doi.org/10.31686/ijier.vol10.iss1.3612Keywords:
Audiovisual, Video editing, Music track, Soundtrack, WebsiteAbstract
The popularization of online video platforms has also increased the number of producers who, with reduced teams or composed of a single person, have an inexperienced profile in this activity. Thus, among the various specificities of the material produced, the sound issue tends to be underestimated, sometimes harming the message to be transmitted. The objective of the research was to develop a guide that would help the process of selection and use of music tracks, enhancing the audiovisual message. For the development of the digital solution, we used the methodologies of the Essential Competencies of Information Design (Simlinger, 2007) and Project E by Meurer & Szabluk (2010). As a result, we present the website Motif, with content on the use of music tracks in audiovisual material, based on emotions and musical characteristics, sensations, music track effects, soundtrack-based video editing, and a music tracks search tool, according to the listed concepts.
Downloads
References
ANTUNES, Jeferson. Análise de conteúdo na PRÁTICA. . [S.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=o5x-ewBqoRY>. , 2019
BRAGANÇA, Guilherme Francisco Furtado. Parâmetros para o estudo da sinestesia na música. Per Musi, n. 21, p. 80–89, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-75992010000100010
BRASIL. Lei Complementar No 123, de 14 de Dezembro de 2006. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LCP/Lcp123.htm>. Acesso em: 3 set. 2019.
BUENO, Jefferson Reis. Qual a receita bruta e o número de empregados para MEI, ME e EPP? Disponível em: <https://blog.sebrae-sc.com.br/numero-de-empregados-receita-bruta-para-mei-me-epp/amp/>. Acesso em: 3 set. 2019.
CARRASCO, Ney. Trilhas: o som e a música no cinema. ComCiência, v. s/v, n. 116, p. 0–0, 2010. Disponível em: <http://comciencia.scielo.br/pdf/cci/n116/09.pdf>. Acesso em: 3 jun. 2019.
CÉSAR, Cyro. Como falar no rádio: prática de locução AM e FM. São Paulo: Summus, 2009.
COOPER, Alan, et al. About Face 4: The Essentials of Interaction Design. 4. ed. Indianapolis: y John Wiley & Sons, 2014.
DÍAZ, Julio Montero; REBOLLO, María Antonia Paz. Historia audiovisual para una sociedad audiovisual. Historia Critica, p. 159–183, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/rhc/n49/n49a08.pdf>. Acesso em: 18 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08
DONDIS, Dontes A. A Sintaxe da Linguagem Visual - Tradução Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FACCA, Claudia Alquezar. O designer como pesquisador: uma abordagem metodológica da pesquisa aplicada ao Design de Produtos. São Paulo: Blucher Acadêmico, 2011.
FREITAS, Ranielder Fábio De; COUTINHO, Solange Galvão; WAECHTER, Hans da Nóbrega. Análise de Metodologias em Design: a informação tratada por diferentes olhares. Estudos em Design, v. 21, n. 1, p. 1–15, 2013. Disponível em: <https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/111/108>.
GARRETT, Jesse James. The elements of user experience: user-centered design for the web. New York: News Riders, 2003.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GORBMAN, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. [S.l: s.n.], 1987. v. 91.
JUSLIN, Patrik N. Cue utilization in communication of emotion in music performance: Relating performance to perception. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, v. 26, n. 6, p. 1797–1812, 2000. Disponível em: <http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0096-1523.26.6.1797>. Acesso em: 2 out. 2019. DOI: https://doi.org/10.1037/0096-1523.26.6.1797
JUSLIN, Patrik N.; LAUKKA, Petri. Expression, Perception, and Induction of Musical Emotions: A Review and a Questionnaire Study of Everyday Listening. Journal of New Music Research, v. 33, n. 3, p. 217–238, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/0929821042000317813
KRUG, Steve. Não me faça pensar: atualizado. Rio de Janeiro: Alta Books, 2014.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
MEURER, Heli; SZABLUK, Daniela. Projeto E: aspectos metodológicos para o desenvolvimento de projetos dígito-virtuais. Revista Brasileira de Ergonomia, v. 5, n. 2, p. 1–9, 2010. Disponível em: <http://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/85/82>.
RAMOS, Danilo. Fatores emocionais durante uma escuta musical afetam a percepção temporal de músicos e não músicos? 2008. Universidade de São Paulo, 2008. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59137/tde-08102008-013413/en.php>.
SANTA ROSA, J. G.; MORAES, A. Avaliação e projeto no design de interfaces. Teresópolis, Rio de Janeiro: 2AB Editora, 2012.
SANTIAGO, Glauber. Como analisar dados de entrevistas. . [S.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Ga18ag7PgoQ>. , 2017
SBCOACHING. Profissional Liberal ou Autônomo: Guia Completo. Disponível em: <https://www.sbcoaching.com.br/blog/profissional-liberal/>.
SIMLINGER, Peter. idX Core Competencies: What information designers know and can do. Viena: IIID, 2007.
SOBREIRA, Rogério; GUERRA, Anselmo. Música & cena. Revista Arte da Cena, v. 1, n. 2, p. 51–66, 2015. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/34769/18367>.
SONNENSCHEIN, David. Sound design: The expressive power of music, voice, and sound effects in cinema. Studio City: Michael Wise Productions, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luiz Guilherme Marques, Patrícia dos Anjos Braga Sá dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyrights for articles published in IJIER journals are retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. The journal/publisher is not responsible for subsequent uses of the work. It is the author's responsibility to bring an infringement action if so desired by the author for more visit Copyright & License.
How to Cite
Accepted 2022-01-01
Published 2022-01-01